به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، غلامحسین شیری علی آبادی با بیان اینکه خروج ارز از کشور موجب ضررهای اقتصادی میشود، اظهار کرد: ضرر اقتصادی فقط بخشی از زیان است ، بخش دیگر این ماجرا آن جاست که کالاهای قاچاق و کالاهای وارداتی بی کیفیت موجب خسران بزرگ تری شده و نیروی انسانی با ارزش کشور را دچار مرگ و میر و تلفات جانی می کند .
وی در ادامه افزود :متاسفانه به دلایل معیشتی مصرف کننده لوازم یدکی خودرو هم به خرید محصولات ارزان قیمت رو آورده است که عموما بی کیفیت و غیر استاندارد است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اگر آمار دقیقی در این خصوص داشته باشیم می شود دقیقا هزینه ها را محاسبه کرد افزود: بی شک جان آدمی بالاترین ارزش را دارد اما در تصادفات اگر هزینه ی اتلاف زمان نهادهای مرتبط را محاسبه کنیم سرسام آور خواهد، هزینه پلیس ، هزینه درگیر شدن قوه قضاییه از تشکیل پرونده تا دادرسی و اطاله تا مختومه شدن ،هزینه بیمه ها از دیه گرفته تا خسارات و... همه هزینه های است که صنعت خودرو و کیفیت کالاهای مصرفی این صنعت می تواند برای ما ایجاد کرده یا از دوش مملکت بردارد .
علی آبادی با اشاره به باید هزینه های اقتصادی و امنیتی ورود کالاهای بی کیفیت توسط دولت بالا برده شود ، بیان کرد: در این صورت قطعات بی کیفیتی که به صورت قاچاق وارد می شود با قیمت پایین در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد و قاچاقچیان نمی توانند به راحتی کالاهای خود را وارد کشور کنند.
وی با تاکید بر اینکه برای کمک و پیشرفت به اقتصاد تکیه ما باید بر تولیدات داخلی و حمایت از آن باشد، تصریح کرد: صنعت خودرو همیشه یکی از چند موتور کشنده اقتصاد ملی بوده و همواره سهم بالایی در تولید ناخالص و رشد اقتصادی داشته است.
علی آبادی با بیان اینکه دولت می بایست از تولید کنندگان و توزیع کنندگان قطعات یدکی خودرو حمایت بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: باید با در نظرگرفتن کمیت و کیفیت قطعات خودرویی کشور در زمینه رسیدن به خودکفایی تولیدکنندگان را و همچنین توزیع کنندگان را در عرضه کالاهای استاندارد و با کیفیت یاری بخشید.
وی تاکید کرد: ما البته نباید در همه موارد کار را به دوش دولت و مجلس بیندازیم و باید از اصناف بخواهیم خودشان محور شده و کار را به عهده بگیرند که در این خصوص اصنافی چون توزیع و تولید قطعات یدکی خودرو می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: باید با تلاش و کوشش خود را به اقتصاد مقاومتی نزدیک کنیم که این مهم از طریق میدان دادن و حمایت از طراحان، صنعتگران و نخبگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان صورت می گیرد.
غلامحسین شیری درباره تاثیرات اجرای توافقات لوزان در صنعت خودرو گفت: این توافقات می تواند در این صنعت به دو نحوه متفاوت تاثیر بگذارد. یکی اینکه کشور تبدیل شود به یک مونتاژکننده قطعات خودرو که کشور را بیش از بیش وابسته کرده و از خودکفایی دور می کند. جنبه دیگر آن آوردن تکنولوژی کشورهای پیشرفته به کشور و تولید و توزیع قطعات با کیفیت در حد استانداردهای بین المللی است. بدین ترتیب می توان در آینده انتظار تولید و توزیع مرغوب و قابل عرضه در سطح جهانی را داشته باشیم.